Written by Recenzie kníh

Knihy, ktoré som čítal v roku 2023

business knihy ktore som cital v 2023

V prebehu roka 2023 som prečítal niekoľko zaujímavých kníh. Čítanie považujem za veľmi dôležitú aktivitu mojich dní. Dôvodom je získanie rôznych znalostí, inšpirácia a motivácia, rozvoj kritického myslenia, osobný a profesionálny rozvoj či udržiavanie kroku s aktuálnymi trendmi a inováciami. V tomto článku vám poskytnem krátku recenziu, resp. moje subjektívne hodnotenie všetkých kníh, ktoré som prečítal.

Lean analytics – Alistair Croll 9/10
Veľa vecí som už vedel alebo ich robím v praxi, ale aj tak sú tu veľmi jednoduché, praktické a užitočné rady. Autor má naozaj skvelé uvažovanie nad tým, kde sa vo firme tvorí hodnota, ako ju merať, vyhodnocovať a na základe toho sa zlepšovať. Za mňa must have začínajúceho podnikateľa.

Extreme ownership – Jocko Willink 8/10
Naozaj motivačná kniha, ktorej obsah by sa dal zhrnúť do názvu jednej kapitoly “neexistujú zle tímy, iba zlí lídri”. Páčil sa mi popis armádneho prostredia, ktorý nie je štandardom v motivačnej business literatúre, ale príde mi veľmi prakticky aplikovateľný aj do businessu. A pamätajte si “Discipline Equals Freedom”.

Bystrejší mozog – Sanjay Gupta 7/10
Túto knihu by som odporučil každému. Je o zmene životného štýlu, ktorá vedie k okamžitej podpore kognitívnych schopností, ale pomáha aj predchádzať ochoreniam mozgu a tvorbe amyloidných plakov o desiatky rokov, čo bude z môjho pohľadu častejšia príčina smrti než dnes. Jednoducho, zvyšuje to pravdepodobnosť kvalitného života vo vysokom veku. Naozaj super bolo množstvo praktických “evidence based” rád s jednoduchou implementáciou.

Hovor ako TED – Chris Anderson 7/10
V priebehu polroka som absoloval 2 kurzy rétoriky, prečítal túto knihu a dostal som veľa feedbacku, že som sa v tejto oblasti významne posunul. Myslím si, že je to aj kvôli tejto knihe. Ľahké čítanie, veľkú časť tvoria príbehy s množstvom ľahko implementovateľných rád do vášho prejavu. Odporúčam každému manažérovi.

Zlá krv – John Carreyrou 6/10
Za rok prečítam veľa kníh, ale túto som zhltol za pár dní. Naozaj neuveriteľne pútavý a zaujímavý príbeh, pri ktorom som si často hovoril, že nemôže byť pravda – ale bola. Na druhej strane si myslím, že je veľmi malá pravdepodobnosť, že niečo z toho využijete v praxi.

Rýchlokurz geniality – Ľudovít Ódor 3/10
Nepáčilo sa mi najmä pozicionovanie do role učebnice, kde mnohé veci boli len názory alebo vedecký konsenzus, nie fakty. Autor si vyberal témy, ktoré by mali byť komunikované, čo je tiež viac-menej jeho názor. Taktiež mi vadila šírka – veľmi veľa tém, ktoré opisujú základy a v žiadnej z nich nejde autor do hĺbky. Formát knihy mám rád najmä preto, že často zachádza do detailov.

boooksQ1

Žltá kniha budovania značky – Michal Pastier 9/10
V knihe nájdete veľké množstvo užitočných informácií, ktoré vás prinútia zamyslieť sa a určite budete mať počas čítania tendenciu niečo z toho aplikovať. Ak by som ju mal vystihnúť jedným slovom, bola by to výstižnOSŤ. Je ideálnym darčekom pod stromček pre marketérov, podnikateľov, manažérov…

The Diary of a CEO – Steven Bartlett 8/10
Autorom tejto knihy je podnikateľ a autor veľmi úspešného podcastu, ktorý napísal 33 self help pravidiel pre život, ktoré rozdelil do štyroch kategórií: JA, PRÍBEH, FILOZOFIA a TEAM. Veľa z tipov, ktoré kniha popisuje nie sú síce prevratnou novinkou, no v tejto ucelenej forme predstavujú naozaj skvelé čítanie.

Spotify – Jonas Leijonhufvud 7/10
Príbeh Spotify a foundra Daniela Eka na mňa pôsobí málo šokujúco a kontroverzne, na druhej strane prakticky a veľmi inšpiratívne. Veľmi na mňa zapôsobil príbeh geekov z relatívne malého mesta, ktorí budujú globálneho lídra v novovzniknutom odbore.

Toto mali čítať naši rodičia – Philippa Perry 6/10
Táto kniha mi významne rozšírila obzory v oblasti detskej psychológie, výchove dieťaťa či budovania vzťahu s ním. Téma bola pre mňa super zaujímavá, dozvedel som sa množstvo nových informácií. Zároveň som však nemal dobrý dojem z toho, že veľa z vecí na mňa pôsobilo ako ničím nepodložený názor autorky a ak by som bol lepšie odborne podkutý v tejto oblasti, mohol by som o tejto téme minimálne polemizovať.

Lídři jedí poslední – Simon Sinek 6/10
Už v prvých dvoch kapitolách som bol demotivovaný knihu dočítať, pretože autor popisuje príbehy z firiem, v ktorých nebol, a jednoznačne interpretuje veľmi komplexné veci tak, aby podporovali jeho názor. Na druhej strane má kniha množstvo svetlých momentov. Najviac sa mi páči časť o hormónoch a ich dopadoch na motiváciu v pracovnom prostredí. Od tohto bestselleru som mal väčšie očakávania.

Metóda Bullet Journal – Ryder Carroll 5/10
Ďalší svetový bestseller, ktorý ma celkom sklamal. Zdĺhavo popisuje množstvo všeobecných vecí, prípadne triviálnych, ktoré robievam prirodzene a nenazývam ich metódou. Našiel som však tiež pár užitočných tipov ako pracovať s poznámkami a ich archiváciou. Vďaka tejto časti knihy neľutujem, že som ju čítal. Ak by som ju mal prečítať znovu, pravdepodobne by som preskočil zopár kapitol.

Kompletní průvodce půstem – Jason Fung 2/10
Už roky praktizujem pár krát v roku 72-hodinovú hladovku. Svoje know-how som nabral prostredníctvom väčšieho počtu blogových článkov, dokumentov a videí. Tešil som sa, že táto kniha rozoberie túto tému komplexne a detailne. Spätne môžem zhodnotiť, že niektoré kapitoly boli pre mňa úplnou stratou času. Ak by som ju čítal ešte raz, pravdepodobne by som rovno preskočil na posledné kapitoly, ktoré riešili typy pôstov a praktické tipy ako začať.

1702983646001

Verím, že moje postrehy a hodnotenia vám pomôžu nájsť si knihu, ktorá bude pre vás zaujímavá a nejakým spôsobom vás obohatí.